
Het saaie stuk…
Algemene voorwaarden
1. Toepassingsgebied
1.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn, met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de klant, van toepassing op elke overeenkomst die Buro Roos, met maatschappelijke zetel te 2221 Booischot, Groenstraat 11A, en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met nummer BE 0799.376.703 afsluit met haar klanten voor de levering van diensten, evenals op alle rechtshandelingen die daaraan voorafgaan, tenzij vooraf uitdrukkelijk anders is bepaald.
1.2 De klant aanvaardt uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van de inhoud van onderhavige Algemene Voorwaarden, zoals deze onder meer steeds raadpleegbaar zijn op de website van Buro Roos (www.Buro Roos.be) en aanvaardt hierdoor te zijn gebonden in haar contractuele relatie met Buro Roos.
1.3 De eventuele nietigheid van één van deze voorwaarden, doet niets af aan de rechtsgeldigheid van de overeenkomst en de andere voorwaarden. In geval van nietigheid van één van de volgende clausules verbinden partijen zich er toe deze te vervangen door een rechtsgeldige clausule, die overeenstemt met de oorspronkelijke bedoeling van partijen en de geest van de overeenkomst.
2. Wijziging van de Algemene Voorwaarden
2.1. Buro Roos behoudt zich het recht om de Algemene Voorwaarden te wijzigen en deze vervolgens op haar website beschikbaar te stellen.
Buro Roos behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen na schriftelijke kennisgeving aan, en aanvaarding door de klant.
3. Totstandkoming van de overeenkomst
3.1 Een overeenkomst tussen Buro Roos en de klant komt tot stand wanneer de klant een opgemaakte offerte tijdig aanvaardt, door ondertekening of door bevestiging via mail.
3.2 Offertes zijn 30 dagen geldig. Elke wijziging die de klant zou voorstellen of vragen aan een door Buro Roos uitgebrachte offerte, dient te worden aanzien als een verwerping van de offerte en een nieuw aanbod tot contracteren uitgebracht door de klant. Dergelijk aanbod tot contracteren zal pas leiden tot een contractueel bindende overeenkomst voor Buro Roos indien zij deze uitdrukkelijk heeft aanvaard.
3.3 Buro Roos behoudt zich steeds het recht om een opdracht te weigeren, zelfs wanneer deze reeds goedgekeurd is door beide partijen.
4. Uitvoering van de overeenkomst
4.1 De verbintenissen aangegaan door Buro Roos betreffen inspanningsverbintenissen. Termijnen zijn dan ook steeds indicatief, tenzij schriftelijk anders zou zijn overeengekomen.
4.2. Buro Roos bepaalt de wijze waarop en door welke persoon de opdracht wordt uitgevoerd. De uitvoering van de opdracht kan geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan een derde mits daarover tussen Buro Roos en de klant overeenstemming is bereikt.
4.3 De klant is verantwoordelijk voor de correcte en tijdige aanlevering van informatie, medewerking en input aangaande de door Buro Roos geleverde diensten en werken.
4.4 klachten of betwistingen aangaande de geleverde diensten dienen via aangetekend schrijven gemeld te worden binnen een termijn van 8 kalenderdagen. Deze termijn vat aan de dag na de levering van de diensten.
4.5 Betaling van de factuur zonder protest binnen de gestelde termijn levert steeds en zonder uitzondering een voldoende bewijs op van de geleverde prestaties.
5. overmacht
5.1 Onder "Overmacht" wordt verstaan een onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis, die niet toerekenbaar is aan de Partijen en die de uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk maakt.
5.2 Wanneer er zich een geval van Overmacht voordoet, stelt de betrokken Partij de andere Partij daarvan zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen vijf (5) Werkdagen na de dag waarop zij daarvan op de hoogte is of zou moeten zijn, in kennis. De betrokken Partij neemt alle maatregelen om de gevolgen van het geval van Overmacht te beperken.
5.3 De uitvoering van de verplichtingen waarop het geval van Overmacht betrekking heeft, wordt opgeschort voor de duur ervan, zonder recht op vergoeding van de Partijen tegenover elkaar. Indien de uitvoering van de betrokken verplichtingen wordt opgeschort (i) voor een periode van meer dan twee (2) maanden of (ii) indien blijkt dat de uitvoering van de Overeenkomst definitief onmogelijk is geworden, starten de Partijen onderhandelingen op om de voorwaarden van deze Overeenkomst te wijzigen. Indien deze onderhandelingen mislukken, heeft elke Partij het recht deze Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder enige aansprakelijkheid te beëindigen door de andere Partij daarvan in kennis te stellen.
6. Duur en beëindiging van de overeenkomst
6.1 Elke overeenkomst die Buro Roos en de klant aangaan wordt van rechtswege beëindigd in geval van faillissement , of staking van betaling van de andere partij. Reeds gepresteerde diensten blijven echter opeisbaar.
6.2 beide partijen kunnen op elk moment de overeenkomst voortijdig beëindigen, zonder reden, met inachtneming van een opzegtermijn van 15 kalenderdagen.
7. Aansprakelijkheid
7.1 Behoudens haar opzettelijke of zware fout is Buro Roos niet aansprakelijk voor enige fout of nalatigheid bij de uitvoering van de overeenkomsten met de klant. De klant is als enige verantwoordelijk voor de correcte en tijdige aanlevering van haar eigen informatie en vrijwaart Buro Roos voor aanspraken van derden voortvloeiend uit het gebruik door de klant van de diensten geleverd door Buro Roos en/of uit de niet-naleving door de klant van enige verplichting voortvloeiend uit de overeenkomst tussen Buro Roos en de klant. Deze verplichting tot vrijwaring blijft ook na de beëindiging van de overeenkomst van kracht.
7.2 Buro Roos is niet aansprakelijk voor onrechtstreekse schade van de klant zoals onder andere: een verlies aan omzet en winst, verlies van klanten, verlies aan marktwaarde en reputatie, verlies aan informatie en gegevens, ….
7.3 In elk geval is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag, gelijk aan de factuurbedragen van de laatste drie maanden. Deze beperking geldt per schadegeval of per serie van schadegevallen die uit dezelfde oorzaak voortvloeien.
7.4 Buro Roos zal niet aansprakelijk zijn in geval zij door overmacht wordt verhinderd om haar verbintenissen uit te voeren. Als overmacht wordt onder meer, maar niet uitsluitend, aanzien: sociale conflicten, onderbrekingen van het elektriciteitsnetwerk (m.i.v. black-out), onderbrekingen van het telecommunicatienetwerk, onbeschikbaarheid van webhosts of sociale media, overheidsbeperkingen …
7.5 Voor bepaalde diensten werkt Buro Roos samen met gespecialiseerde partners (o.a. voor SEO). Een beschrijving van de garanties en de aansprakelijkheid van deze partners zijn opvraagbaar. Buro Roos is niet aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen van deze gespecialiseerde partners die worden ingeschakeld, ongeacht of zij hun facturen en kosten rechtstreeks aan Buro Roos BV aanrekenen dan wel aan de opdrachtgever.
8. Intellectuele eigendommen
8.1 Alle rechten op werken ontwikkeld door de klant blijven eigendom van de klant.
8.2 Alle rechten op werken die door Buro Roos zijn geleverd blijven ten allen tijde eigendom van Buro Roos, dan wel aan een leverancier met wie Buro Roos hierover een schriftelijke regeling heeft getroffen.
9. Vertrouwelijkheid en persoonsgegevens
9.1 In het kader van de diensten die Buro Roos levert aan de klant, zal de klant mogelijk persoonsgegevens ter beschikking stellen van Buro Roos (bv. e-maillijsten) die beschermd zijn overeenkomstig de Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (of een gelijkaardige buitenlandse wetgeving). De klant erkent als enige verantwoordelijk te zijn voor de verwerking van deze persoonsgegevens in de zin van deze wet en zal Buro Roos vrijwaren voor enige vorderingen die de betrokkene tegen haar zou instellen, dan wel voor enige sancties die van overheidswege aan Buro Roos zouden worden opgelegd m.b.t. de door de klant verwerkte persoonsgegevens.
9.2 Buro Roos verbindt er zich uitdrukkelijk toe om de persoonsgegevens die haar door de klant ter beschikking zouden worden gesteld om haar diensten te leveren, strikt vertrouwelijk te houden en er de grootste zorg voor te dragen dat deze veilig worden bewaard. Buro Roos zal ook op geen enkele andere wijze gebruik maken van de door de klant ter beschikking gestelde persoonsgegevens.
10. Betalingsvoorwaarden
10.1 Tenzij anders werd overeengekomen, zijn facturen betaalbaar binnen de 14 dagen na factuurdatum. Facturen worden elektronisch aan de klant bezorgd maar kunnen op eenvoudig verzoek ook per post bezorgd worden.
10.2. Elk protest dient per gemotiveerde aangetekende brief aan Buro Roos te worden bezorgd binnen een termijn van 8 dagen na verzending van de factuur. Voor klachten of betwistingen met betrekking tot de geleverde diensten vangt de termijn aan daags na levering. Bij gebreke aan tijdig protest zijn de facturen definitief aanvaard en is betaling verschuldigd. Betaling van de factuur zonder protest binnen de gestelde termijn levert steeds en zonder uitzondering een voldoende bewijs op van de geleverde prestaties.
10.3 Indien de factuur op de vervaldatum niet is betaald zal van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling of welke andere formaliteit ook, de factuur worden verhoogt met een intrest gelijk aan de intrestvoet bepaald overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 en 14 augustus 2021 inzake de bestrijding van de betalingsachterstand in handelstransacties met een minimum van 8% per jaar, te rekenen vanaf de vervaldag tot de dag van algehele betaling. In dat geval is de klant eveneens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van EUR 50.
10.4 Van zodra één factuur onbetaald blijft op de vervaldag, worden onmiddellijk alle facturen opeisbaar, met inbegrip van deze waarvan de vervaldag nog niet is bereikt. Buro Roos heeft in het geval een factuur onbetaald blijft op de vervaldag, tevens het recht om al haar prestaties op te schorten tot alle opeisbare facturen integraal werden betaald en kan desgevallend, indien de betalingsachterstand meer dan 30 dagen aanhoudt, de overeenkomst onmiddellijk beëindigen zonder enige schadevergoeding aan de klant te zijn verschuldigd.
11. Overige bepalingen
11.1 Buro Roos heeft het recht om promotie te voeren over de samenwerking met de klant.
11.2 Buro Roos kan op verzoek van de klant diens aanwezigheid op sociale media (bv. Twitter, Facebook) beheren door hierop volgens gemaakte afspraken berichten te plaatsen. De klant erkent dat Buro Roos hierbij afhankelijk is van de voorwaarden en de beschikbaarheid van deze sociale media, waarvoor zij geen enkele verantwoordelijkheid kan dragen.
11.3 Buro Roos draagt de grootste zorg om deze berichten correct te plaatsen, maar is niet aansprakelijk voor gebeurlijke gevolgen van het (kortstondig) verkeerdelijk plaatsen van berichten, zoals imagoschade of vorderingen van derden.
11.4 In het kader van e-commerce of mailing opdrachten die Buro Roos voor de klant uitvoert of organiseert, draagt Buro Roos de grootste zorg om deze opdrachten correct uit te voeren. Buro Roos is echter niet aansprakelijk voor gebeurlijke gevolgen van eventuele fouten of nalatigheden begaan in de uitvoering van deze opdrachten.
11.5 Buro Roos kan op verzoek van de klant diens zichtbaarheid op internet verhogen door het kopen van mediaruimte bij diverse aanbieders (bv. via Google Advertenties). In afwijking van de normale betalingsregels, verbindt de klant zich ertoe om het budget dat Buro Roos voor het leveren van deze diensten ter beschikking wordt gesteld, integraal vooraf te betalen, aangezien Buro Roos deze mediaruimte onmiddellijk dient te betalen aan de diverse aanbieders.
12. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
12.1 De contractuele relatie tussen Buro Roos en de klant wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.
12.2 Indien er een geschil rijst tussen de partijen, zullen zij alles in het werk stellen om dit geschil minnellijk op te lossen.
12.3 Uitsluitend de hoven en rechtbanken van het rechtsgebied waarin de zetel van Buro Roos is gevestigd, zijn bevoegd om uitspraak te doen over de geschillen, die niet vatbaar zijn voor een minnelijke oplossing, met betrekking tot de contractuele relatie tussen Buro Roos en de klant.